Tři sta dvacet miliónů korun ročně na opravy silnici a chodníků by bylo třeba k tomu, aby se v Liberci jejich stav nezhoršoval. Město však na jejich opravy vynakládalo v uplynulých letech jen šedesát miliónů ročně, letos, před volbami, částku zdvojnásobilo.

Špatný stav silnici a chodníků se objevil na prvním místě ankety, kterou Starostové oslovili v uplynulých měsících obyvatele Liberce. „Není se čemu divit,“ říká Jan Marek, číslo devět na jejich kandidátce, „protože celkový vnitřní dluh v této oblasti činí těžko uvěřitelnou jednu miliardu korun.“

Liberec se v současnosti stará o 400 kilometrů vlastních silnic a 160 kilometrů chodníků. Jejich stav se přes časté a viditelné opravy a rekonstrukce rychle zhoršuje. Pro příklad Marek uvádí, že jen na zlepšení stavu chodníků by bylo třeba okamžitě vynaložit 60 miliónů korun.

„Jednou z cest, jak dluh na silnicích dohánět, je větší zapojení Technických služeb města Liberce do velkoplošných oprav. Pracovníky TS obyvatelé města v ulicích vídají poměrně často, ale většinou při záplatování nejhorších úseků. Ročně tak opraví stovky metrů ulic, ale je to sisyfovská práce. Měly by se věnovat velkokapacitním opravám, což znamená pokládat pět centimetrů silné krytí silnic,“ říká Marek. Zapojení TS do oprav libereckých silnici a chodníků by současně přineslo výrazně lepší komunikaci s radnicí a tudíž kvalitnější plánování a koordinaci prací.

Úkol dne – odlehčit Šalďáku

Špatný stav libereckých silnic je dán mimo jiné hustotou provozu, která se každý rok zvyšuje. Husovou třídou projede denně 13 tisíc aut, přes Šaldovo náměstí víc než 30 tisíc a tunelem pod nádražím ČD sedmdesát tisíc vozidel. A bude hůř.

„Důležitým bodem našeho programu je dokončení plánovaného vnitřního obchvatu města přes Novou Pastýřkou, který by měl podstatně odlehčit Šaldovu náměstí a celému středu města. Stavba za osmdesát miliónů je naší prioritou, stejně jako dopravní připojení průmyslové zóny Jih a zlepšování podmínek pro nemotorovou dopravu“ vysvětluje Jan Marek.